My first weeks in Lodi, Wisconsin - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu My first weeks in Lodi, Wisconsin - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu

My first weeks in Lodi, Wisconsin

Door: Max Geluk

Blijf op de hoogte en volg Max

18 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Lodi

Ik zit nu inmiddels 3 weken in Lodi, en ik vond dit een mooi moment om mijn blog van een update te voorzien.

Ik heb hier al erg veel leuke dingen gedaan, en begin langzamerhand te wennen aan het leven in mijn nieuwe omgeving. De dag nadat ik aankwam, werd ik door de vader en de 16 jarige zoon van mijn 3e gastgezin meegvraagd om mee te gaan naar de EAA. Dat staat voor Experimental Aircraft Association. Er was een speciale dag georganiseerd op een heel groot terrein waarop allemaal vliegtuigen en straaljagers geshowd werden. Mijn hostbroertje wist bijna alles van alle straajagers en vliegtuig en vertelde er dan ook veel over. Ondanks dat ik niet veel over vliegtuigen weet vond ik het wel gaaf om allemaal te zien, en het eten was er lekker. Aan het einde van de dag was er nog een straaljagershow, en dat was heel erg vet, want er waren daar Blue Angels, de bekendste straaljagers van Amerika, die allerlei trucjes in de lucht deden. De Blue Angels gingen over de kop, en als ze voorbij vlogen was het geluid oorverdovend. Toen we hier weg waren gegaan gingen we naar het vliegveld, nee niet het vliegveld van de EAA. maar het vliegveld in Madison, want daar gingen we Exchange Studente uitzwaaien die hier het afgelopen jaar was. Dat was een Franse meid van 18 jaar, en haar naam is Adelie. We hadden even gepraat, en had haar naar wat tips gevraagd voor mijn Exchange jaar. Nadat we haar hadden uitgezwaaid, gingen we eten bij Culver's in Wisconsin, en daar heb ik kennis gemaakt met 'fried cheese curds'. Manmanman wat is dat lekker. Het is een snack die typisch is voor Wisconsin. Toen ik in de avond thuiskwam heb ik nog wat tv gekeken met mijn gastgezijn, en toen ik naar bed ging viel ik zowat meteen in slaap. Ik was erg moe, ook nog vanwege de jetlag.

Op 29 juli, de dag daarna ben ik met mijn gastgezin naar Madison geweest. Het is een erg mooie stad die rondom het water ligt. We hebben daar een beetje rondgeslenterd door de winkelstraatjes, en over de markt. We zijn ook in het Wisconsin State Capital geweest in Madison.
In dit gebouw wordt het parlement van de staat Wisconsin ondergebracht. Het Wisconsin State Capital is een heel hoog gebouw. Je kon ook bij de top van het gebouw komen, en dit hebben we dan ook gedaan. Vanaf de top hadden we een prachtig uitzicht over heel Madison.

Op 30 juli ben ik met mijn hostzus Allison, en een vriend van haar , Thorsten, gaan kayaken in het Wisconsin Lake, zo'n 15 minuten rijden vanaf het huis van mijn gastgezin af. We waren nog geen minuut aan het kayaken, en ik lag al in het water. Het was moeilijk om goed balans te houden, maar dit was gelukkig de enige keer dat dit gebeurde. Ik moest gewoon nog even inkomen haha.

De dag na het kayaken was het voor mij de eerste dag dat ik alleen in het huis was. Hostmoeder Donna, hostvader Steve, en hostbroer Alex moesten werken, en hostzus Allison moest naar college. Dit was wel even relaxed, want nu kon ik even bijkomen van alle nieuwe dingen die ik heb meegemaakt. Ik kon lekker uitslapen en heb die dag veel Netflix gekeken, tot 15:00 want toen moest ik me klaarmaken voor mijn eerste voetbaltraining. Ik had er enorm veel zin in, want nu kon ik mijn teammaten ontmoeten, en ik had ook gewoon veel zin om te voetballen. Taylor, mijn 16 jarige gastbroertje van mijn 3e gastgezin kwam mij om 15:30 ophalen om naar de training te gaan, want hij zit in hetzelfde voetbalteam als mij. Al mijn teamgenoten zijn heel erg aardig, en ik begin mijn teamgenoten ook steeds beter te leren kennen, waardoor ik steeds meer mee kan praten en lachen als er gesprekken zijn. Ik heb elke dag van 16:00 tot 18:00 voetbaltraining, behalve in het weekend. De trainingen gaan supergoed, maar zijn ook best wel zwaar. Een paar dagen geleden moesten we bijvoorbeeld binnen 14 minuten 3,2 kilometer rennen, als je dat niet haalde moest je de komende twee weken elke dag rondjes gaan lopen. Gelukkig haalde ik het. In 13 minuten en 15 seconden. We hebben voor voetbal ook al rugnummers gekregen. Ik kom in het Varsity soccer team, en krijg het rugnummer 7. We hebben voor het voetbalteam ook een photoshoot gedaan, want elke senir in het soccerteam krijgt een banner. Ik kan helaas nog niet laten zien hoe deze banner eruitziet, want de banners zijn er nog niet, maar in mijn volgende blogupdate zal ik daar een foto van posten. De dag van de photoshoot was erg gezellig, ik reed mee met 3 andere jongens uit mijn voetbalteam. (In Amerika mag je rijden vanaf 16 vandaar). Op de terugweg van de photshoot maakten we even een pitstop bij de KFC, en daarna gingen we door naar training, want het was alweer bijna 16:00. Min eerste officiele wedstrijd is op 22 augustus, en ik heb er erg veel zin in.

Op woensdag 2 augustus had Lodi High School een dag georganiseerd die er voor bedoeld was om de leerlingen elkaar beter te laten leren kennen,een paar weken voordat school weer zou beginnen. We gingen naar Devils Lake, en daar kan je bergbeklimmen, en zwemmen en dat hebben we dan ook gedaan. en aangezien ik al een paar mensen kende van het voetbalteam ben ik gewoon met hun meegegaan, en vanuit die vriendengroep heb ik ook weer andere mensen leren kennen. Het was een erg gezellige dag. We begonnen met hiken. Het was een berg met veel rotsen, en we zijn helemaal naar de top geklommen. Het uitzicht vanaf die top was prachtig. Toen we weer beneden waren, besloten we te gaan zwemmen. Het meer was enorm diep, en je kon vanaf de rotsen in het water springen. Dit was erg leuk om te doen. Na dit allemaal gingen we met iedereen die mee was naar het Devils Lake pizza eten, want het was inmiddels al avond geworden. Hierna hebben we nog een beetje gevoetbald, en toen was het alweer tijd om met de bus terug naar huis te gaan. Het was een erg leuek dag waarin ik veel nieuwe mensen heb leren kennen.

Op donderdag 3 augustus ben ik met Allison en een vriend van haar, Dane naar een waterpark geweest. Dit waterpark, genaamd Noah' Ark had enorm veel waterglijbanen. Het iseen beetje vergelijkbaar met het waterpark in Duinrell, maar dan nog groter. Het was een erg leuke dag en we hebben er veel plezier gehad.

Op zaterdag 5 augustus had ik zin om iets te gaan doen, dus besloot ik wat jongens van mijn voetbalteam te vragen om even te gaan voetballen. Dit was erg leuk, we zijn van 12 tot 6 bezig geweest, en tussendoor zijn we nog naar een teamgenoot zijn huis gegaan om daar even te lunchen. Ik ben erg blij dat ik voordat school al begonnen is al met wat mensen in contact ben, want dan hoef ik in mijn eerste pauze op mijn eerste schooldag straks in ieder geval niet in mijn eentje te zitten.

Op zaterdag 6 augustus ben ik met mijn hostgezin naar de Wisconsin State Fair gegaan. Dit was een terrein waar allemaal dingen gebeurden. Er werden koeien getentoonsteld, er werden allerlei producten verkocht, er waren achtbanen, en er was heel veel gefrituurd eten. Ze hadden zelfs gefrituurde Oreo's. Het was een erg leuke dag, en ik ben met Allison in een attractie genaamd 'The ejection seat'. In deze attractie moest je in een soort bol gaan zitten, en dan werd je vervolgens als een soort katapult de lucht in geschoten. Het was heel gaaf om te doen. Hier zal ik later nog wel foto's van toevoegen, die staan momenteel namelijk niet op mijn telefoon. Dit was een typisch Amerikaans event met heel veel mensen die heel veel aan het eten waren.

Op maandag 7 augustus had ik mijn eerste rotary meeting. Ik was bets wel gespannen hiervoor aangezien ik nu veel nieuwe mensen ging leren kennen, en besefde dat ik waarschijnlijk best wel in de spotlights zou staan, aangezien ik de nieuwe exchange student was, maar het viel allemaal heel erg mee, en de mensen waren allemaal erg aardig, en ik kreeg gratis eten. Deze Rotaryclub doet net zoals de Rotaryclub in Amstelveen erg veel goede dingen, zoals het geld besteden aan schoon kraanwater in armere landen.

Op zaterdag 12 augustus was het Susie the Duck day. Susie the Duck is het dier dat Lodi vertegenwoordigt.Susie the Duck day is een jaarlijkse traditie met een parde die door het hele dorp heengaat. Omdat ik een exchange student ben mocht ik in de parade, en moest ik op de auto gaan zitten en naar mensen zwaaien, terwijl ik rondgereden werd door een chauffeur. Het was erg grappig om te doen, maar het voelde ook wel een beetje awkward om een halfuur lang naar mensen te zwaaien die ik niet kende.

Na deze parade stond mijn host moeder van mijn 2e gastgezin, Debbie Scherer mij op te wachten. Ik zou dat weekend namelijk bij mijn 2e gastgezin logeren. De reden daarvan is dat mijn 2e gastgezin aan het meer woont, en nu het nog zomer is kun je daar nog allemaal leuke dingen doen zoals zwemmen en varen. Maar in de winter kan dat niet meer omdat het hele meer dan bevroren is. Vandaar dat we besloten hadden dat het een goed idee was om mij daar voor het weekend te laten verblijven, en dat was het ook want het was enorm leuk! De hostmoder heet Debbie Scherer, mijn hostzusje Maddie Scherer, en mijn hostvader Scott Scherer. En de moeder van Debbie was er dat weekend ook bij. Toen ik aankwam was het eerste dat we deden in de speedboot stappen, en e stukje varen op het Wisconsin Lake. Onderweg hebben we een beetje gekletst, en toen we terug waren ging ik zwemmen met Maddie, en een beetje spelen met de hond genaamd Luna. In de namiddagging ik op een jetski die ik zelf mocht besturen, en dat was enorm gaaf! Ik ging bijna 100 km per uur. ( voeg later nog wat foto's en filmpjes toe). 'S avonds hebben we gebarbequed en dat was erg lekker. Ik ging rond 23:00 naar bed em heb toen nog even studio sport teruggekeken om te kijken wat Ajx gedaan had. Het was dramatisch, ze hadden met 2-1 van Heracles verloren. Maar het maakte me op dat moment niet zoveel uit, want ik had een topdag achter de rug. De dag erna hebben we nog een beetje gezwommen, en daarna ging ik weer naar huis.

Op 21 augustus begint school, en dit is letterlijk de eerste keer in mijn leven dat ik zin heb om naar school te gaan. Dat komt doordat ik veel zin heb om meer mensen te leren kennen, en nieuwe vrienden te maken. Nog een reden is dat ik nu op doordeweekse dagen vaak eigenlijk niets te doen heb totdat voetbaltraining om 16:00 begint, en dat verveelt soms wel een beetje. Maar zodra school begint zal ik druk bezig zijn. Ik heb ook al mijn vakken gekregen. De vakken die ik heb zijn: Foods, US History, Individual PE, Integrated Math, Chemistry, Art 1, English, en Yearbook (meehelpen met het maken van het jaarboek). Aangezien ik een Exchange student ben hebben ze voor mij een beetje een pretpakket gemaakt, maar Maths, Chemistry, en US History zijn helaas verplicht, maar het komt vast wel goed.

over ongeveer 2 weken zal ik weer een nieuwe update plaatsen over mijn eerste schooldagen, voetbalwedstrijden,en wat ik dan nog meer allemaal heb meegemaakt. Bedankt voor het lezen, en totdan!






  • 18 Augustus 2017 - 09:21

    Francis Quint:

    Hi Max,
    Wat klinkt het allemaal top daar en wat schrijf je er leuk over. Ik ben net met Bente en Diederik bij je ouders en zussen gaan logeren in Calpe. Het was super gezellig maar died vond het wel jammer dat jij er niet bij was want nu was hij de enige jongen. Jouw familie mist je enorm maar ze zijn ook blij voor je. Geniet daar en ik kijk uit naar het volgende verslag. Veel groeten Francis

  • 18 Augustus 2017 - 13:15

    Sabine:

    Hoi Max, Wat klinkt dat allemaal geweldig leuk! Zo te zien ben jij met je neus in de boter gevallen en wordt het alleen maar leuker naarmate de tijd vordert. Je past je zo te zien heel goed aan en doet lekker aan alles mee wat er op je pad komt. Ga zo door, dan wordt het allemaal nog leuker. En blijf zo enthousiast schrijven, het is erg leuk om zo op afstand met je mee te kunnen leven. Ik kijk nu al uit naar je volgende post en de foto's. Blijf genieten! Groetjes, Sabine RC Amstelveen.

  • 19 Augustus 2017 - 09:23

    Coco:

    Max wat leuk geschreven!
    En mooie foto's!

  • 19 Augustus 2017 - 18:03

    Tim:

    Klinkt echt sick mañ!
    Idd heb het maar niet te veel over Ajax hahah.

  • 20 Augustus 2017 - 16:38

    Petrouschka En Sophia:

    He Max!
    Wat leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Het klinkt allemaal erg avontuurlijk. Lekker buitenleven. Wat heb je al veel gedaan en wat heb je al veel mensen ontmoet. Sophia's school start morgen en ze heeft er veel minder zin in dan jij.
    We zullen je met veel nieuwsgierigheid blijven volgen dus keep up the good work!
    P&S

  • 01 September 2017 - 20:08

    Annette:

    Hoi lieve Max,
    Wat kan jij enorm leuk schrijven over jouw
    belevingen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wij zijn benieuwd hoe en of je het naar je zin hebt op school, en natuurlijk ook of je al een wedstrijd hebt gespeeld.
    Ook wij willen je graag volgen.
    Dikke kus, Annette

  • 01 September 2017 - 22:35

    Astrid:

    Ha Max! Wat ontzettend leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat en wat kan je dat ook leuk neerzetten! Je schrijft heel beeldend, zie het zo voor me! Fijn dat het zo naar je zin is, je stond hier thuis ook al zo zeker, relaxed en vol zin en vertrouwen vlak voordat je vertrok.
    Hele goede tijd daar, dat zal wel lukken als ik je zo hoor! Volg je graag! Liefs Astrid

  • 11 September 2017 - 15:29

    Manon:

    Hi Max,

    Wat begint dat jaar goed zeg. Ik ben benieuwd naar je eerste voetbal wedstrijden. Veel plezier. En ben benieuwd naar je update. Groetjes, Manon

Tags: first weeks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Hallo allemaal, mijn naam is Max Geluk en ik vertrek op 27 juli naar Amerika. In Amerika zal ik voor een jaar in het stadje Lodi verblijven, in de staat Wisconsin. In Lodi zal ik in 3 gastgezinnen verblijven. Als ik daar ben ga ik naar de Lodi High School. Op deze high school hoop ik veel nieuwe vrienden te maken, en ook hoop ik dat mijn Engelse spreektaal beter wordt als ik daar heen ga. Via school kom ik daar ook in een voetbalteam terecht. Voetbal is mijn grote passie, dus daarom leek het me erg leuk om ook in Amerika te kunnen voetballen. Dit gaat dus gebeuren, en ik ben er dan ook erg dankbaar voor dat dit mogelijk is. De reden dat ik dit allemaal wil doen is dat het me erg leuk en spannend lijkt om in een nieuwe wereld een totaal ander leven te beginnen. Het lijkt me erg leuk om een nieuwe cultuur te ontdekken. Na 5 jaar op de middelbare school te hebben gezeten leek het me erg leuk om gewoon iets totaal anders te doen, en ik wilde niet meteen gaan studeren, vandaar mijn beslissing om een tussenjaar te nemen, en naar Amerika te gaan voor een jaar. Ik ga naar Amerika via het uitwisselingsprogamma van de Rotary. Het is een uitwisseling, en daarom komt er in het huis waar mijn ouders en zusjes wonen, iemand anders voor mij in de plaats. Je zou denken dat het hier om een Amerikaanse jongen/meisje zal gaan, maar dat is niet zo. Naast mij worden er nog 53 andere Nederlanders de wereld ingestuurd om op uitwisseling te gaan, en uit de landen waar deze Nederlandse uitwisselinsstudenten heen gaan krijg je ook weer andere uitwisselingsstudenten. Daarom is het zo dat mijn gezin geen Amerikaanse jongen/meisje in huis krijgt, maar een Japans meisje. Op mijn blog zal ik ongeveer om de twee weken een verhaaltje plaatsen over wat ik allemaal mee maak in Amerika. Veel leesplezier! -Max

Actief sinds 11 Juli 2017
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 10200

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 15 Juli 2018

Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: