Skiën, in het ijswater duiken, en meer! - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu Skiën, in het ijswater duiken, en meer! - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu

Skiën, in het ijswater duiken, en meer!

Door: Max Geluk

Blijf op de hoogte en volg Max

19 Februari 2018 | Verenigde Staten, Lodi

Hallo allemaal, hier weer een blog update. Ik heb weer erg veel leuke dingen gedaan deze afgelopen maand, en daar ga ik nu over vertellen. Enjoy!

Rotaryweekend van 7-8 januari.

Op 7 januari hadden we weer een weekend met alle exchange students.
Deze keer waren er ook de Amerikaanse exchange students die volgend jaar een exchange willen gaan doen. Ze hadden net allemaal te horen gekregen naar welk land ze volgend jaar allemaal gaan. Het was heel leuk, want nu konden we met ze praten over hoe het is om een exchangestudent te zijn, en konden ze ook allemaal vragen te stellen. Er zijn geen mensen uit Wisconsin die volgend jaar naar Nederland gaan helaas, het was wel leuk geweest als ik iemand kon vertellen over wat je allemaal in Nederland zou kunnen verwachten. Er is bijvoorbeeld een Franse exchange student hier, en er was iemand uit Wisconsin die volgend jaar naar Frankrijk gaat, dus die konden het goed met elkaar vinden, want Harold ( de Franse exchange student ) kon precies vertellen wat die jongen allemaal stond te wachten in Frankrijk. Toch kon ik natuurlijk ook veel met de outbounds praten, want ze hadden natuurlijk allemaal vragen omdat ze heel graag wilden weten hoe het is om een exchange student te zijn. Toen we op zaterdagmiddag aankwamen gingen we lunchen bij Ian's Pizza place, en daarna gingen we een tour maken in 'the capitol' in Madison. Dit was voor mij al de 3e keer dat ik deze tour gedaan had, maar het blijft elke keer weer gaaf om te zien. In de avond gingen we naar een musical in het Overture Center in Madison. Ik weet niet meer precies waar het over ging, want ik was meer aan het praten met de andere exchange students dan dat ik naar de musical aan het kijken was, maar het was een erg gezellige tijd en daar gaat het om. We sliepen die nacht in een kerk, omdat dat de goedkoopste slaapplek was die Rotary kon vinden, en we hadden de hele nacht niet geslapen, en de volgende ochtend moesten we naar de kerkdienst om onze dank naar de kerk te uiten. Ik en de andere exchange students deden ons best om daar niet in slaap te vallen. Dat was heel moeilijk, en het lukte niet iedereen om wakker te blijven. Het is heel lastig om na een nacht niet slapen in een kerkdienst van 2 uur lang te zitten haha. Na dit ging iedereen weer terug naar huis, en ik heb de rest van de dag geslapen.

13 januari: Winter Formal

Winter Formal is een dansfeest op de high school dat elk jaar wordt georganiseerd. Ik had een meisje uit mijn klas gevraagd, en ik had een banner gemaakt met de tekst 'this might be a clumsy sign, but will you still dance with me on Fiësta sunshine'. Ze had ja gezegd, dus toen was ik aan het nadenken over waar naar toe ik haar zou moeten vragen om uit eten te gaan. Ik dacht van: het liefst ga ik natuurlijk gewoon naar Culver's (beste fastfood plek ever), maar daar kan ik vast niet mee aan komen, het moet vast één of ander fancy restaurant komen waar je allemaal van die rare kleine happies krijgt. Maar nee hoor, voordat ik daar überhaupt al over na kon denken vroeg ze: 'where shall we go for dinner tomorrow?. Toen zei ik : I don't really know the fancy restaurants here. Toen zei zij: It doesn't has to be fancy, Culver's would be perfect.' Dus dat was wel grappig. We gingen met een groepje van 4, want een vriend van mij ging met ons mee, en hij had ook een meisje meegevraagd. Het was een mooie avond.

Skiën in Wisconsin??

Jep, ik heb hier geskied, 3 keer zelfs. Je kan hier skiën op Cascade Mountain, 20 minuten hier vandaan met de auto. De eerste keer ging ik mee met een vriend, en de andere 2 keren ging ik mee met mijn 3e hostfamily. Taylor (mijn hostbroer van 16 in 3e hostfamily) zit in het skiteam, dus daar kwam ik ook even kijken. Je kunt er niet zo goed skiën als in de alpen, maar ik was alsnog heel blij dat ik de kans kreeg om te skiën, het was heel leuk. Maar even ter vergelijking: de zwarte pistes hier zouden in Oostenrijk rood, of misschien zelfs wel blauw zijn. Eind maart ga ik met mijn 3e hostfamily mee naar Colorado om daar te skiën, en daar heb ik vreselijk veel zin in.

Costa Ricaanse high school exchange.

Ergens eind januari kwamen er Costa Ricaanse high school kinderen naar de Lodi High School voor 2 weken. Veel vrienden van mij hadden een Costa Ricaan in huis leven voor 2 weken, dus ik ben ook een beetje met ze in contact gekomen. Op 27 januari gingen we met zijn allen naar een basketbalwedstrijd van de Milwaukee Bucks. Dit was voor mij ook mijn eerste NBA basketbalwedstrijd ooit, en het was een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Het was het meest Amerikaanse event waar ik tot nu toe geweest ben, met een enorme halftime show, en heel veel muziek. Ook ben ik fan geworden van Giannis Antetokounmpo. Dan denken jullie vast: Antetowattes?? Maar het is de ster van de Milwaukee Bucks, en hij scoorde iets van 5 keer zoveel punten dan de rest van de spelers en het was heel gaaf om te zien. Na de wedstrijd gingen we naar Culver's, en dit was voor de Costa Ricanen de eerste Culver's ooit, en vertelden me dat ze nog nooit zoiets goeds gehad hebben. Ik kon me goed in ze inleven, ik weet nog hoe ik me voelde toen ik mijn eerste cheese curd ooit at. De volgende dag gingen we schaatsen met de Costa Ricanen. Zij hebben natuurlijk geen sneeuw en ijs daar, dus ze lagen meer op het ijs dan dat ze aan het schaatsen waren, dus dat was erg grappig. Helaas zijn ze nu al weer weg, maar het waren 2 erg leuke weken.

Wrestling
Ik zit nog steeds in het wrestling team, het seizoen is binnen een week afgelopen. Ondanks dat de trainingen enorm zwaar zijn heb ik er een erg goede tijd gehad. Het was enorm leuk om een deel van het team uit te maken, en ik heb er erg goede vriendschappen gemaakt. Ik voel me nu ook een stuk sterker. We hadden namelijk 5 dagen in de week 2 uur per dag training, waarin we hele zware dingen hebben gedaan, we moesten soms wel 300 push ups doen, en als we dat niet goed deden moest het nog een keer. Ik ben er echt fysiek en mentaal sterker door geworden. Ik had de coaches en mijn teammates belooft dat ik Nederlandse pannenkoeken zou maken als ik ooit een wrestling match zou winnen, maar er zijn nooit pannenkoeken gekomen.. Maar dat maakt niet uit, ik heb een top tijd gehad die ik nooit zal vergeten. Ik ga nu track doen, en voetbal in de lente. Track voor de high school, en voetbal
voor een club. Dit wordt niet zo serieus als high school voetbal, dit wordt meer gewoon voor de lol in het weekend. Met high school voetbal stond echt de eer van de school en het dorp op het spel, dus dat was veel serieuzer. Ik heb enorm veel zin om weer een nieuwe sport uit te proberen met track, en veel vrienden van me gaan dat ook doen, dus dat wordt vast ook weer erg leuk. Het is niet zo dat ik nu op dit moment niet voetbal, want dat zou ik niet kunnen. Ik en 2 anderen voetbalverslaafden uit Lodi hebben ons opgegeven voor een indoor voetbalteam, dus wij hebben nu 6 weken lang, elke zaterdag of zondag een wedstrijd. Ons team bestaat uit ons 3, en nog andere jongens van andere high schools die zich ook hebben aangemeld voor het team.

Polar plunge.

De polar plunge staat voor: freezing for a reason. Ik ben met mijn hostfamily naar Lake Madison gegaan, in de vrieskou, en ze hadden daar een gat in het ijs gemaakt, en we zijn daar ingesprongen. Het was echt vreselijk koud, ik kon voor 2 seconden niet bewegen doordat het zo koud was, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het was namelijk voor een goed doel, het was namelijk om geld op te halen voor de paralympische spelen. Zelf heb ik iets van 80 dollar op gehaald hiermee, en ik ben blij dat ik zo mijn steentje bij heb kunnen dragen. Het was een erg gezellige dag met de familie Scherer, en we zijn allemaal blij dat we dit gedaan hebben. In de familie Scherer zit iemand die mee heeft gedaan aan de paralympische spelen, dus dat is de reden dat zij elk jaar in het koude water springen, en dit jaar deed ik dus mee.

Bedankt voor het lezen van mijn blogupdate, ik hoop dat je er van genoten hebt. Tot de volgende keer!


  • 19 Februari 2018 - 09:10

    Coco:

    Hi Max, weer heerlijk geschreven! Je fans genieten van je avonturen!

  • 19 Februari 2018 - 12:34

    Tim:

    Klinkt geweldig

  • 19 Februari 2018 - 22:15

    Paulien:

    Hoi Max, wat ontzettend leuk weer van je te horen en wat maak jij veel mee zeg! Wat ik echt leuk vind aan die Amerikaanse scholen is dat de sport zo centraal staat. Hard trainen en een sport leren kennen die je nog helemaal niet kende.
    Wat ik me verder nog afvroeg is of jullie ook nog een sponsorproject met Rotary moeten uitvoeren? Hier in Nederland doen ze dat wel nl.
    Geniet verder Max!

Tags: Exchange

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Hallo allemaal, mijn naam is Max Geluk en ik vertrek op 27 juli naar Amerika. In Amerika zal ik voor een jaar in het stadje Lodi verblijven, in de staat Wisconsin. In Lodi zal ik in 3 gastgezinnen verblijven. Als ik daar ben ga ik naar de Lodi High School. Op deze high school hoop ik veel nieuwe vrienden te maken, en ook hoop ik dat mijn Engelse spreektaal beter wordt als ik daar heen ga. Via school kom ik daar ook in een voetbalteam terecht. Voetbal is mijn grote passie, dus daarom leek het me erg leuk om ook in Amerika te kunnen voetballen. Dit gaat dus gebeuren, en ik ben er dan ook erg dankbaar voor dat dit mogelijk is. De reden dat ik dit allemaal wil doen is dat het me erg leuk en spannend lijkt om in een nieuwe wereld een totaal ander leven te beginnen. Het lijkt me erg leuk om een nieuwe cultuur te ontdekken. Na 5 jaar op de middelbare school te hebben gezeten leek het me erg leuk om gewoon iets totaal anders te doen, en ik wilde niet meteen gaan studeren, vandaar mijn beslissing om een tussenjaar te nemen, en naar Amerika te gaan voor een jaar. Ik ga naar Amerika via het uitwisselingsprogamma van de Rotary. Het is een uitwisseling, en daarom komt er in het huis waar mijn ouders en zusjes wonen, iemand anders voor mij in de plaats. Je zou denken dat het hier om een Amerikaanse jongen/meisje zal gaan, maar dat is niet zo. Naast mij worden er nog 53 andere Nederlanders de wereld ingestuurd om op uitwisseling te gaan, en uit de landen waar deze Nederlandse uitwisselinsstudenten heen gaan krijg je ook weer andere uitwisselingsstudenten. Daarom is het zo dat mijn gezin geen Amerikaanse jongen/meisje in huis krijgt, maar een Japans meisje. Op mijn blog zal ik ongeveer om de twee weken een verhaaltje plaatsen over wat ik allemaal mee maak in Amerika. Veel leesplezier! -Max

Actief sinds 11 Juli 2017
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 10199

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 15 Juli 2018

Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: