The first weeks at Lodi High School - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu The first weeks at Lodi High School - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu

The first weeks at Lodi High School

Blijf op de hoogte en volg Max

12 September 2017 | Verenigde Staten, Lodi

Ik ben nu 2 weken naar school geweest en heb inmiddels mijn eerste voetbalwedstrijden gehad. In deze blog update ga ik vertellen wat ik de afgelopen 2 weken allemaal gedaan heb.

De eerste schooldag was bedoeld voor alle nieuwe leerlingen van de High School, en daar behoorde ik dus bij. Op deze dag waren er naast mij alleen maar freshmens, en dat betekende dus dat ik de hele dag spendeerde met kinderen van 4 jaar jonger. Gelukkig waren er ook seniors aanwezig op deze dag, Die waren er om de nieuwe leerlingen de school te laten zien, dus die dag heb ik gewoon gebruikt om alvast wat seniors te leren kennen, en te kijken hoe de school er uitziet. Het was een lange, maar wel een leuke dag waarop ik veel nieuwe mensen heb leren kennen.

Dinsdag 22 augustus was voor mij een grote dag, want dit was de eerste
officiële schooldag. Ik begon de dag met chemistry. Ik snapte er helemaal niks van, want ik heb dit vak al 3 jaar niet gehad, en ik had dit vak dan ook destijds niet voor niks laten vallen haha. Maar in Amerika is het zo dat dit een verplicht vak is, dus ik heb niet echt veel keus. Maar ik heb even met die lerares gesproken, en ze vertelde me dat ze het prima vond als ik niet meedoe met de toetsen en niet al me huiswerk maak, zolang ik tijdens de lessen maar goed mee doe en altijd aanwezig ben. Ik heb allemaal leuke klasgenoten, dus dat komt wel goed. Als 2e vak had ik Engels, en daarna had ik lunch. Ik ging bij mijn vrienden uit mijn voetbalteam zitten, en we praatten een beetje over school en over de wedstrijd die die avond plaats zou vinden. De lunches hier op school zijn best wel goed en ook redelijk gezond. Je gaat de kantine in, en dan kun je van het buffet een stuk fruit en afhankelijk van wat voor dag het is, nog wat anders te eten pakken. Soms hebben ze bijvoorbeeld taco's of hamburgers, maar je moet er altijd iets gezonds bijnemen, dus dat is wel goed georganiseerd. In de pauze zit ik altijd bij mijn vrienden van het voetbalteam, en nog met wat andere jongens en meisjes die ik in de afgelopen twee weken heb leren kennen. Na de pauze had ik U.S History, en daarna had ik yearbook. Bij het vak yearbook help je om het jaarboek te maken, en moet je door de week heen zoveel mogelijk foto's maken die wellicht in het jaarboek zouden kunnen komen. Dat heb ik de afgelopen 2 weken ook gedaan. Ik heb nog geen stukje tekst voor het yearbook geschreven, maar dat komt nog wel. Op diezelfde dag had ik ook mijn eerste voetbalwedstrijd, en die hadden we met 4-1 gewonnen, en ik had 2 assists gegeven (assist is een pass op de doelpuntenmaker). Ik speel in het varsity soccer team van onze school, en sta in het veld als aanvallende middenvelder. De sfeer tijdens de wedstrijden is altijd erg goed, en er zitten vaak veel mensen in het publiek, voornamelijk leerlingen van de school zelf. Zoals ik in mijn vorige verhaal had gezegd heeft elke speler zijn eigen banner, en die hangen nu boven de ingang van ons stadion. De wedstrijden zijn altijd om 18:45, en voor onze wedstrijd speelt altijd het 2e elftal van onze school tegen het 2e elftal van de andere school. We kijken die wedstrijd altijd met zijn allen, en tijdens die wedstrijden zitten we meestal te eten om energie te krijgen voor onze eigen wedstrijd, en in de rust van de wedstrijd van het 2e elftal beginnen we altijd aan onze warming up. Als hun wedstrijd voorbij is gaan we het veld op, en dan wordt er altijd Amerikaanse rap aangezet via de stadionspeakers, en dan komen wij het veld op, dan doen we nog onze laatste warming up oefeningen totdat de wedstrijd kan beginnen. De wedstrijd begint na het Amerikaanse volkslied, en nadat je elke tegenstander succes hebt gewenst. We hebben ook uitwedstrijden, en dan mag je eerder weg van school om samen met je voetbalteam in de bus te stappen. Die busritten zijn soms wel 2 uur lang, maar erg gezellig, je zit gewoon een beetje met je teamgenoten te kletsen en een broodje te eten. Elke speler krijgt namelijk een broodje van de Subway en een Gatorade voordat we de bus instappen. Laatst had ik een uitwedstrijd, en daardoor mocht ik een groot deel van wiskunde missen, dat voelde als een soort bevrijding. Ik heb nu 5 wedstrijden gehad, en heb 5 assists gegeven, en heb 3 doelpunten gemaakt. Ik heb helaas 2 wedstrijden gemist door een bovenbeenblessure, maar dat is gelukkig nu weer over. Ik maak hier best lange dagen, want ik zit op school van 8 tot 3, en dan heb ik nog tot 6 uur training, en als je een uitwedstrijd hebt ben je soms pas om half 11 thuis. Dit vind ik helemaal niet erg, want ik vind het superleuk om te doen allemaal, maar als ik dan thuis kom ben ik wel moe. Morgen heb ik weer een uitwedstrijd, en ik heb er zin in!

Op zaterdag 2 september ben ik met mijn host family naar the Taste of Madison gegaan, en deze dag heeft weer laten zien hoeveel Amerikanen kunnen eten. De taste of Madison was een evenement waar je bij allemaal kraampjes allemaal verschillende soorten eten kon proeven. We hadden dus de hele dag gegeten, en toen kwamen we rond 19:00 thuis, en ik zat nog steeds vol, maar mijn hostfamily niet. We waren nog geen minuut thuis en toen pakten ze een enorme taart uit de koelkast. Dit was waarschijnlijk de eerste keer een me leven dat ik een stuk taart heb afgeslagen. Op die zondag daarna gingen we weer naar Madison om naar de Apple store te gaan, want ik was zo dom geweest om mijn telefoon uit mijn broekzak te laten vallen. We gingen naar de Apple Store zodat ik moijn telefoon kan laten repareren. Toen we op weg naar de Apple store waren kwamen we een restaurant tegen die de naam 'The Hollander' had. We werden toen nieuwsgierig, en besloten er wat gaan eten. Er waren geen Nederlanders binnen, maar ze hadden wel bijvoorbeeld bitterballen. Deze bitterballen smaakten alleen totaal niet naar bitterballen. Als ik deze dingen geblindeerd zou eten, zou ik nooit zeggen dat het bitterballen zijn. Dit restaurant had meer Belgisch dan Nederlands eten, maar het was toch wel leuk om er geweest te zijn.

Op school heb ik ook nog gym en kunst, en dit zijn mijn twee favoriete vakken, en ik heb hier ook de meeste vrienden gemaakt tot nu toe, dat komt denk ik vooral doordat je hier meer de ruimte krijgt om meer met elkaar te praten. Bij bijvoorbeeld chemistry of US History lach ik ook wel met klasgenoten, maar dan wordt er al snel door de leraar gezegd dat je stil moet zijn.

Een groot verschil van het Amerikaanse schoolsysteem in vergelijking met het Nederlandse systeem is dat je in Amerika voor elk vak zelf mag kiezen welk niveau je doet. Stel je eens voor dat je in Nederland voor het vak Nederlands het niveau vwo doet, en voor het vak wiskunde vmbo-t. Dat kan in Nederland niet, maar hier in Amerika kun je dus wel per vak kiezen wat het best bij je past. Ook mag je hier in Amerika geen rugzakken mee de klas mee naar binnen nemen, omdat ze bang zijn dat het dan makkelijker is om een bom mee naar binnen te smokkelen. Ik heb dan ook een kluisje waar ik mijn spullen in bewaar.

Afgelopen weekend was erg leuk. Op vrijdagavond ging ik na de voetbalwedstrijd met een groot deel van mijn voetbalteam naar het huis van Trevor ( vriend van voetbalteam) zijn huis om 's avonds bij het kampvuur pizza en andere lekkere dingen te eten. Na 10 minuten ging iedereen echter al bij hem naar binnen om het spel FIFA (voetbalspel) te spelen, en was het kampvuur dus eigenlijk voor niks gemaakt. (zucht.. die jeugd van tegenwoordig met al die videospelletjes hoor ik iedereen al denken haha). Het was een leuke avond waarop we veel gelachen en veel gegeten hebben, en waarop ik veel potjes FIFA heb gewonnen. De dag erna ging ik naar Ian ( vriend voetbalteam) en daar hebben we naar de Engelse premier league op tv gekeken, buiten gevoetbald en wat gegamed. Ian heeft een Nederlandse oma, en die was er ook, dus ik heb voor het eerst in 2 maanden tegen een persoon gesproken die Nederlands is die niet in een beeldscherm zat. Ik heb daar ook gegeten, en daarna ging ik weer naar huis. De dag erna heb ik gewoon een beetje thuis gechilld, en heb ik met mijn hostfamily op de tv naar de Packers gekeken (het plaatselijke footballteam), en die hadden gewonnen dus dat is mooi. Ik was die week daarvoor ook naar het football team van ons high school team gegaan, en dat was weer erg leuk. De dresscode voor het publiek van deze wedstrijd was 'America'. Dit wist ik niet dus ik kwam gewoon in mijn dagelijkse kloffie aanzetten, maar gelukkig was er ook schmink. Ik kreeg de Nederlandse vlag op mijn wangen, want de Nederlandse vlag heeft ook de kleuren van Amerika. De perfecte combi dus. Afgelopen vrijdag konden we er niet heen omdat de footballwedstrijd samen viel met onze voetbalwedstrijd, maar deze week gaan we weer. Komende zaterdag heb ik een voetbaltoernooi, en over 2 weken heb ik mijn eerste Rotaryweekend, waarin ik de andere exchange students uit Wisconsin ga ontmoeten.Daar heb ik erg veel zin in, want van alle ex- exchange studenten heb ik gehoord dat er in deze weekenden vriendschappen voor het leven worden gecreeerd. Ook heb ik weer veel voetbalwedstrijden de komende 2 weken dus ik ga een wereldtijd tegemoet. Over 2 weken zal ik weer een update doen, en ik hoop dat jij, de lezer genoten hebt van deze update.

P.S Voor de volgende blog zal ik proberen wat meer foto's van in de school te maken, want die heb ik nu niet echt

-Max






  • 12 September 2017 - 07:21

    Coco:

    Hey Max
    Weer een mooie update van al je gave avonturen!

  • 12 September 2017 - 09:45

    Oma Lenny:

    Liefste Max,

    Veel van je belevenissen zijn "herkenbaar uitwisselings studentikoos" Toch ben jij wel uniek in het beleven van je favoriete sport.
    Het is duidelijk dat heeeeeeeeeel erg van voetballen houdt en daar ook goed in bent.
    Wat mij opvalt is dat de school daar ook support aan geeft bijvoorbeeld dat je eerder weg mag bij wiskunde.....
    Goed om te merken dat je daar ook al direct vriendschappen gesloten hebt waar ze je ook thuis vragen. Dat is gezellig voor jou maar ook voor je host familie om te weten dat je zelfstandig vrienden maakt.
    Die Rotary uitwisselingstudenten weekends zijn natuurlijk berucht vanwege het feit dat je het dan eens lekker over van alles kunt hebben. Je deelt samen veel leuks en soms ook een beetje leed met lotgenoten.
    Al met al heb ik de indruk dat je het heel gaaf hebt in Lodi en dat je hostgezin je opneemt als de eigen kinderen?
    Hier in Nederland gaat alles niet vanzelf.
    De formatiebesprekingen voor een nieuw kabinet zijn nog steeds niet afgerond. Volgende dinsdag is al weer Prinsjesdag. De begroting zal low profile zijn omdat het aftredende kabinet dit nog moet doen en het aankomende nog niet al te veel van zichzelf wil laten zien.
    De formatieplaatsen zijn nog niet in het openbaar ingevuld. Ik wacht het maar even af. Ik ben wel voor de Prinsjesdagborrel bij het CDA uitgenodigd, misschien hoor ik daar meer.
    Twee weken geleden ben ik even ziek geweest, dat was schrikken, maar alles gaat gelukkig weer heel goed en blijvende schade neem ik nu niet waar.
    Ik houd je op de hoogte over de formatie want in Lodi zullen ze, zeker als jij daar aandacht voor vraagt en als extra input voor je praatjes wilt gebruiken, in geinteresseerd zijn.
    Het is in Nederland tot nu toe de langstdurende formatie. Het is een gevolg van het feit dat er met 4 partijen onderhandeld moet worden om voor de komende 4 jaar een sluitende begroting te hebben met daarop afgestemde keuzes.
    Verschil punten tussen Christelijke partijen als CDA en Christen Unie en VVD en D66 liggen op het vlak van levensbeïndiging, experimenten met embryo's, vluchtelingenopvang, werkgevers werknemers die er samen na twee jaar de onderhandelingen afgebroken hebben en verdere keuzes die gemaakt moeten worden op het gebied van eigen bijdrage in de zorg en lerarensalarissen en de studiebeurs terug invoeren in plaats van het leenstelsel.

    Lieve Max, je kunt mij rustig een berichtje sturen als men je daar iets vraagt waar je geen antwoord op weet, wellicht dat ik je kan helpen me je verhaal daar over de stand van zaken in Nederland.

    Tot zover!
    Veel plezier en een dikke zoen van oma Lenny

  • 12 September 2017 - 14:06

    Maritha:

    Lieve Max ik had je update bewaard voor bij de lunch en ik heb er weer van genoten! Heel leuk om te lesen. Ik ben blij dat je het zo fijn hebt! Xxx mama

  • 12 September 2017 - 14:06

    Maritha:

    Lieve Max ik had je update bewaard voor bij de lunch en ik heb er weer van genoten! Heel leuk om te lesen. Ik ben blij dat je het zo fijn hebt! Xxx mama

  • 12 September 2017 - 14:07

    Maritha:

    Lezen natuurlijk

  • 13 September 2017 - 13:07

    Paulien:

    Hoi Max wat ontzettend leuk om te lezen!
    Ik vind het vooral heel leuk om te horen hoe je daar met voetbal bezig bent. Je bent echt onderdeel van het team op een mooie positie, 2 assists toemaar. En naast het voetbal hebben jullie ook nog contact echt superleuk.
    Hoe is het niveau van voetbal? daar ben ik wel benieuwd naar.

    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Hallo allemaal, mijn naam is Max Geluk en ik vertrek op 27 juli naar Amerika. In Amerika zal ik voor een jaar in het stadje Lodi verblijven, in de staat Wisconsin. In Lodi zal ik in 3 gastgezinnen verblijven. Als ik daar ben ga ik naar de Lodi High School. Op deze high school hoop ik veel nieuwe vrienden te maken, en ook hoop ik dat mijn Engelse spreektaal beter wordt als ik daar heen ga. Via school kom ik daar ook in een voetbalteam terecht. Voetbal is mijn grote passie, dus daarom leek het me erg leuk om ook in Amerika te kunnen voetballen. Dit gaat dus gebeuren, en ik ben er dan ook erg dankbaar voor dat dit mogelijk is. De reden dat ik dit allemaal wil doen is dat het me erg leuk en spannend lijkt om in een nieuwe wereld een totaal ander leven te beginnen. Het lijkt me erg leuk om een nieuwe cultuur te ontdekken. Na 5 jaar op de middelbare school te hebben gezeten leek het me erg leuk om gewoon iets totaal anders te doen, en ik wilde niet meteen gaan studeren, vandaar mijn beslissing om een tussenjaar te nemen, en naar Amerika te gaan voor een jaar. Ik ga naar Amerika via het uitwisselingsprogamma van de Rotary. Het is een uitwisseling, en daarom komt er in het huis waar mijn ouders en zusjes wonen, iemand anders voor mij in de plaats. Je zou denken dat het hier om een Amerikaanse jongen/meisje zal gaan, maar dat is niet zo. Naast mij worden er nog 53 andere Nederlanders de wereld ingestuurd om op uitwisseling te gaan, en uit de landen waar deze Nederlandse uitwisselinsstudenten heen gaan krijg je ook weer andere uitwisselingsstudenten. Daarom is het zo dat mijn gezin geen Amerikaanse jongen/meisje in huis krijgt, maar een Japans meisje. Op mijn blog zal ik ongeveer om de twee weken een verhaaltje plaatsen over wat ik allemaal mee maak in Amerika. Veel leesplezier! -Max

Actief sinds 11 Juli 2017
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 10208

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 15 Juli 2018

Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: