Rotaryweekend, Homecoming and more - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu Rotaryweekend, Homecoming and more - Reisverslag uit Lodi, Verenigde Staten van Max Geluk - WaarBenJij.nu

Rotaryweekend, Homecoming and more

Door: Max Geluk

Blijf op de hoogte en volg Max

10 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Lodi

(vanwege een foutje moest ik mijn blogupdate opnieuw uploaden, maar hier is ie dan)

Het is al een tijdje geleden dat ik geschreven heb, de reden daarvan is dat ik erg druk was afgelopen maand, dat is dus alleen maar goed. (En nee dit is geen excuus zodat ik lui kon zijn, ik was echt druk haha)

Op 16 september had ik een voetbaltoernooi. De eerste wedstrijd begon al om 9 uur ' s ochtends, dus ik moest al vroeg mijn bed uit. Dat was niet erg, want door school was ik al gewend aan het vroege opstaan, en als er iets is, waarvoor ik bereid ben vroeg mijn bed uit te gaan in het weekend, is het wel een voetbalwedstrijd. We begonnen de eerste wedstrijd tegen Baraboo goed, ik scoorde de 1-0, maar we verloren uiteindelijk helaas toch met 2-1. De wedstrijd daarna verloren we ook met 2-1, dus het toernooi ging niet helemaal zoals we gehoopt hadden, maar het was wel een leuke dag. Na die laatste wedstrijd ging ik met wat jongens naar een Mexicaanse quesadilla truck, dus dat maakte het allemaal een beetje goed. Het niveau qua voetbal hier ligt wat hoger dan in Nederland, ik moet hier bijvoorbeeld veel meer meeverdedigen als we een tegenaanval krijgen, terwijl ik in Nederland, als we de bal niet hadden rustig terug naar de middenlijn sjokte wachtend tot we de bal weer hadden. Hier in Amerika moet ik echt vel meeverdedigen anders krijgen we een tegendoelpunt.

Een week later had ik het weekend met de andere exchangestudents. Dit was erg leuk. Op vrijdag had ik geen school, dat kwam goed uit want rond 15:00 kwamen Doug en Sharon (youth exchange officers van de Rotary club) mij ophalen om naar cam p Rotamer in Janesville te gaan. Toen ik daar aan kwam was het al bijna avond, dus we hebben toen avond gegeten met alle exchange students, en na het eten hadden we een kampvuur met zijn allen en praatten we gezellig met zijn allen om elkaar beter te leren kennen. Het is een hele leuke groep, en ik heb in dat weekend goede vrienden van over de hele wereld gemaakt. Ik had me 2 jaar geleden nooit kunnen voorstellen dat ik nu vrienden en vriendinnen uit Peru
en Brazilië zou hebben. Ik had die nacht nauwelijks geslapen, en we moesten om 7 uur alweer op. Deze zaterdag werd gebruikt om voor de duizendste keer nog een keer alle regels door te nemen zoals de 4D's. Nadat dit gebeurt was kregen we weer vrije tijd en kregen we de kans om te chillen, een beetje muziek te luisteren en een beetje te voetballen. 'S avonds was er weer een kampvuur en dat was weer erg leuk. De volgende dag gingen we allemaal weer naar huis. Het is echt een leuke groep met mensen en ik heb er ook goede vrienden gemaakt, maar een nadeel is dat iedereen best wel ver weg woont, en ik heb hier in Lodi alleen maar mijn fietsie, maar daarmee ga ik niet in Madison komen. Er is hier ook geen openbaar vervoer dus als ik iets af wil spreken moet ik mijn hosparents vragen om mij te brengen, maar die hebben daar niet altijd tijd voor. Afgelopen zaterdag hadden ze daar wel tijd voor, want toen werd ik door mijn hostmoeder afgezet bij een bioscoop in Madison, om samen met Harold uit Frankrijk en Tito uit Peru naar de horrorfilm It te gaan. Het was niet echt een goede horror, want we hebben er meer om gelachen dan dat we ervan geschrokken zijn haha. Na de film gingen we nog naar Culver's (soort McDonald's) en daarna werd ik opgepikt door mijn hostmoeder om weer naar huis te gaan. Afspreken met exchangestudents is dus wel mogelijk, maar het is niet zo dat je op de dag zelf even snel een appje kan sturen van : 'hé kerel ik sta over een kwartier bij je huis als je het niet erg vind.' Nee, je moet hier meer plannen als je iets wilt afspreken en dat is wel irritant soms, maar ik heb ook gewoon mijn vrienden in Lodi dus ik red me wel haha.

De week na het Rotaryweekend was een speciale week, dit was namelijk homecoming week. Homecoming is bedoelt om de spirit in de school te versterken, en het is een week waarin iedereen verkleed naar school gaat. Die vrijdag was een erg leuke dag. We hadden deze dag lessen van 40 minuten, waardoor we om 11:00 al uit waren, en om 14:00 was er een dodgeball toernooi waar ik aan meedeed. Ik zat in het team van de seniors en we werden laatste. Dit boeide helemaal niks want het was gewoon leuk en grappig om met zijn allen te doen. Daarna gingen we richting het dorp en ging ik met mijn voetbalteam op een brandweerwagen zitten om vervolgens in een parade door het dorp heen te gaan, en in die wagen gooiden we snoep naar kinderen die langs de weg stonden. S avonds speelde ons American footballteam de homecoming wedstrijd tegen Columbus, en het stadion zat helemaal vol. Ik keek die wedstrijd met vrienden van mijn school, en gedurende de wedstrijd kwam ik erachter dat Marta, een Spaanse exchange studente bij het publiek van de tegenpartij zat, dus we deden allebei onze flashlight aan zodat we elkaar konden zien, en na de wedstrijd hebben we elkaar nog gesproken. De dag daarna ging ik met mijn hostfamilie naar een wedstrijd van de Wisconsin Badgers. Dat is het grootste college American Footballteam van Wisconsin, en het was erg leuk om te zien. We hadden ook gewonnen. 'S avonds was het homecoming feest en ik ging met een groepje met een andere jongen van mijn voetbalteam, en twee meisjes. Het was een erg gezellige avond, we gingen eerst pizza eten en vervolgens gingen we naar het feest. De dj was alleen niet heel goed, hij draaide allerlei oude muziek, en als er eens een goed nummer opkwam werd het lied stopgezet door de rector omdat het niet netjes genoeg was. Maar het was alsnog een topavond, wij hebben geen goede dj nodig om het gezellig te hebben haha.

De week erna was het senior night voor de soccer players, dat hield in dat alle seniors uit het team in het zonnetje gezet werden omdat dit hun laatste thuiswedstrijd ooit voor de Lodi Blue Devils was. We kregen een speech van de coaches in de rust, en na afloop hadden we een diner met het team, en we kregen allemaal kadootjes. Ik kreeg een mooi t-shirt met alle namen van de seniors erop, en van mijn 3e gastgezin kreeg ik een poster met allemaal actiefoto's van mij erop. Dit was echt heel lief van ze, je kon zien dat ze er heel veel aandacht en moeite in hadden gestoken. Er zaten zelfs foto's van mijn voetbalclub in Nederland, Sporting Martinus bij. Dit betekent dus dat ze contact hebben opgenomen met mijn ouders om foto's van mij te krijgen. We hadden de wedstrijd wel verloren dus dat was een minpuntje. Dit was onze laatste thuiswedstrijd, we hebben deze week nog 2 uitwedstrijden, en daarna zijn de play offs. Ik weet nog niet precies wat voor sport ik in het 2e semester ga doen maar dat laat ik nog weten.

Bedankt voor het lezen van mijn blogupdate, en graag tot de volgende
keer!


  • 10 Oktober 2017 - 08:09

    Coco:

    Hey Max
    Ik heb weer genoten van je blog.
    Heel leuk om te lezen!

  • 10 Oktober 2017 - 11:02

    Lenny Geluk-Poortvliet:

    Ha die max!
    Wat gezellig om weer je blog te lezen. Je maakt daar dingen mee waar ik in Nederland nauwelijks iets van weet.
    -Wist jij ook niet dat je in Amerikaans voetbal veel meer moet meeverdedigen? Dát snap ik nog wel, maar dat je daar een tegendoelpunt voor kunt krijgen?
    -En wat is eigenlijk een Quesadillatruck? Ik stel mij voor dat het zoiets is als de foodtrucs die zelfs in Zeist in het Walkartpark zo af en toe staan (ja Zeist gaat met de tijd mee) maar dan groter waarschijnlijk?
    -Van homecoming day had ik werkelijk nooit gehoord. Wel goed om zo'n school samenleving bij elkaar te brengen en te houden betrekkelijk aan het begin van het nieuwe schooljaar. Wordt dat verplicht gesteld? Lijkt mij trouwens geen opgave als ik zie dat ze de schooltijden aanpassen om leuke dingen te doen.
    -wat is Dodgeball ? Mijn woordenboek vertaalt alleen dodge als ontwijken of botsen of meer van dergelijke begrippen. Trefbal of zoiets?
    -Op auto's zitten en snoepjes gooien is daar blijkbaar niet alleen voor Zwarte Pieten. Parade's zijn ze dol op ?
    Ik heb extra aan je gedacht toen je op Rotary exchange weekend was. Gaaf hè al die verschillende nationaliteiten, waren er ook andere Nederlanders bij?
    Dit is in Nederland een spannende dag. Eindelijk is er een regeerakkoord. Vandaag zullen we weten wat er in samenhang in staat. Donderdag gaat dan de formatie van start is de verwachting. Dan zullen we daarna zien of er ook mensen uit de Tweede Kamerfractie naar het kabinet gaan. Sybrand Buma blijft in ieder geval in de TK als fractievoorzitter!
    Het blijft spannen, want vorige week is op de valreep de demissionaire minister van defensie, Mevrouw Hennis, nog afgetreden. Een week voor de formatie! Zij was beoogd minister op een post in een volgend kabinet.
    Verder gaat Nederland waarschijnlijk nog één keer, maar dan de laatste keer, stemmen per referendum voor of tegen de zogenaamde sleepwet. Die wet beoogde een verruiming van de mogelijkheden voor inlichtingen diensten. Mensen vóór menen dat je zo sneller boeven kunt vangen omdat de inlichtingendiensten dan sneller bij gegevens mogen komen. Mensen tegen zien gevaar van willekeur en een bedreiging van hun persoonlijke gegevens.
    Wat lief van je derde host gezin! De Rotaryclub neemt zijn verantwoordelijkheid serieus! Wanneer ga je naar je tweede host gezin?
    Alle goeds daar en veel liefs van oma Lenny





  • 10 Oktober 2017 - 13:00

    Tim:

    Basketballen moet je al helemaal mee verdedigen hahah :)

  • 25 Oktober 2017 - 20:22

    Lowie:

    Dag Max. Was ff een maandje in de buurt ( nou ja westkust) dus heb nu pas je verslag gelezen. En wat me opvalt is dat je ongelooflijk prettig leesbare artikelen schrijft. Het verslaggeverschap zit jou in het bloed. Blijf oefenen. Blijf schrijven. Ik lees het met veel genoegen en kijk nu al vooruit naar je volgende stuk. Heel veel plezier daar. Op naar Halloween.

Tags: USA exchange

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Hallo allemaal, mijn naam is Max Geluk en ik vertrek op 27 juli naar Amerika. In Amerika zal ik voor een jaar in het stadje Lodi verblijven, in de staat Wisconsin. In Lodi zal ik in 3 gastgezinnen verblijven. Als ik daar ben ga ik naar de Lodi High School. Op deze high school hoop ik veel nieuwe vrienden te maken, en ook hoop ik dat mijn Engelse spreektaal beter wordt als ik daar heen ga. Via school kom ik daar ook in een voetbalteam terecht. Voetbal is mijn grote passie, dus daarom leek het me erg leuk om ook in Amerika te kunnen voetballen. Dit gaat dus gebeuren, en ik ben er dan ook erg dankbaar voor dat dit mogelijk is. De reden dat ik dit allemaal wil doen is dat het me erg leuk en spannend lijkt om in een nieuwe wereld een totaal ander leven te beginnen. Het lijkt me erg leuk om een nieuwe cultuur te ontdekken. Na 5 jaar op de middelbare school te hebben gezeten leek het me erg leuk om gewoon iets totaal anders te doen, en ik wilde niet meteen gaan studeren, vandaar mijn beslissing om een tussenjaar te nemen, en naar Amerika te gaan voor een jaar. Ik ga naar Amerika via het uitwisselingsprogamma van de Rotary. Het is een uitwisseling, en daarom komt er in het huis waar mijn ouders en zusjes wonen, iemand anders voor mij in de plaats. Je zou denken dat het hier om een Amerikaanse jongen/meisje zal gaan, maar dat is niet zo. Naast mij worden er nog 53 andere Nederlanders de wereld ingestuurd om op uitwisseling te gaan, en uit de landen waar deze Nederlandse uitwisselinsstudenten heen gaan krijg je ook weer andere uitwisselingsstudenten. Daarom is het zo dat mijn gezin geen Amerikaanse jongen/meisje in huis krijgt, maar een Japans meisje. Op mijn blog zal ik ongeveer om de twee weken een verhaaltje plaatsen over wat ik allemaal mee maak in Amerika. Veel leesplezier! -Max

Actief sinds 11 Juli 2017
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 10203

Voorgaande reizen:

27 Juli 2017 - 15 Juli 2018

Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: